VVD niet akkoord met Perspectiefnota 2025-2028

8 september 2024

De Raad is kort voor het zomerreces akkoord gegaan met de Perspectiefnota, voorgesteld door het college. Zo niet de VVD fractie. Wij vinden het plan niet goed onderbouwd omdat het geen goede basis vormt om de verwachte forse begrotingstekorten voor de komende jaren op te vangen. Dit najaar zijn betere plannen nodig voor een sterk Bronckhorst.

Wel heeft de VVD bij de Perspectiefnota twee belangrijke moties ingediend, aangenomen door de Raad. Eén over de missende onderbouwing voor een jaarlijkse extra uitgave van €300.000 tbv uitbreiding van de ambtelijke organisatie en één om jaarlijkse investeringen in sport en leefbaarheid voort te zetten na 2025.

Nu, na het reces, bereidt de VVD zich voor op vele belangrijke onderwerpen, die dit najaar op de agenda komen, waaronder vluchtelingen opvang, mogelijke munitie opslag en wederom de energietransitie.

Met de motie over de gemeentelijke organisatie vraagt de VVD aan het College om de Raad nadere informatie/inzicht te verschaffen over de noodzaak van een jaarlijkse extra uitgave van €300.000 voor de ambtelijke organisatie alvorens definitieve besluiten te nemen over deze verhoging van kosten.

Met de andere motie roept de VVD het college op om, na de initiële investeringen in Leefbaar en Sportief Bronckhorst in 2024/2025, vanaf 2026 jaarlijks structureel ca. € 250.000 te investeren in Sport & Leefbaarheid.

Via een amendement heeft VVD Bronckhorst het belang van onze lokale ondernemers ondersteund. Dat betrof de Ondernemersprijzen Bronckhorst. De VVD wil de Ondernemersprijzen handhaven als tweejaarlijks evenement, en niet schrappen zoals het College voorstelde. Ondernemers verdienen onze steun, bijv. ook bij de onlangs ingezette koers voor uitbreiding van  bedrijventerreinen.
Een ander ingediend VVD amendement betrof de Rekenkamer. Beide amendementen zijn aangenomen.

In het komende najaar staan belangrijke zaken op de agenda voor onze inwoners, lokale ondernemers, verenigingen en organisaties, zoals:

Samen met betrokken inwoners en ondernemers zet de lokale VVD zich in voor een sterk Bronckhorst, met de ambitie in de Raad aantoonbaar het verschil te maken.